Dansschool Featherstep is dé dansschool voor stijldansen
van Leiden en omgeving.
Onze dansers komen vanuit de hele regio om bij ons te leren stijldansen, of hun dansen te verbeteren. Natuurlijk zijn er ook mogelijkheden om lekker vrij te dansen en zo ook gelijk andere leuke dansers te ontmoeten. Naast dansschool zijn we daarom ook vooral ontmoetingsplek. Een dansschool is niet alleen maar een plek om dingen te leren. Het is ook een plek om je te kunnen uiten, en om te genieten.
Dansschool voor iedereen
Het klinkt natuurlijk erg mooi: dé dansschool van Leiden. Maar wat maakt ons nou zo anders?
Allereerst is het draaien van een dansschool méér dan alleen maar lesgeven. Een dansschool is een organisatie, een bedrijf. Ook een school is een bedrijf. Natuurlijk moet er lesgegeven worden, en de docenten moeten natuurlijk kunnen dansen, maar allereerst moet de organisatie kloppen.
Voor een dansschool betekent dit dat zowel de zakelijke kant (bedrijfsprocessen) als de didactische kant (aanpak van de lessen) op orde moet zijn. Dat is helaas bij veel dansscholen niet het geval. Zelfs Wikipedia gaat niet in op de zakelijke aspecten van een dansschool. De meeste van die dansscholen vinden dat niet eens zo erg. Sommige dansers vinden alles prima “als ze maar kunnen dansen”. En tóch is het fijn als je binnen een korte tijd reactie krijgt op het e-mailtje dat je hebt gestuurd. Binnen de lessen moet er ruimte zijn voor iedereen: ambitieuze dansers, recreatieve dansers, en alles ertussen in. Niet iedereen wil technisch gedrild worden of juist uitgebreid pauze houden om met een drankje in de hand met iedereen te kletsen. Bij ons is plek voor iedereen.
Dansers, docenten, directeuren
Nou willen we ons bij Dansschool Dance Fit niet direct onder directeuren scharen, maar het leest wel zo lekker als alle drie de woorden met een ‘D’ begonnen. Ergens dekt het ook wel weer goed de lading.
Dansers
Veel aanbieders van danslessen zijn gewoon dansers.
Stijldansers die op een gegeven moment stoppen met hun actieve wedstrijdcarrière. Na jaren van veel geld uitgeven is het dan tijd om daar iets van terug te verdienen met de kennis en ervaring die ze in het dansen hebben opgedaan. De stap naar lesgeven wordt gemaakt. Ze starten een eigen dansschool. Niet elke danser is alleen automatisch een goede docent! Een beweging heel goed kunnen uitvoeren, betekent niet dat je ook een ander goed kunt helpen. Zelf dansen draait om jou. Lesgeven draait volledig om de ander(en). Om een goede les te kunnen verzorgen is zo veel meer nodig dan vakinhoudelijke kennis. Docent zijn is een vak apart.
Docenten
Een goed docent houdt rekening met de huidige situatie van de leerling.
Een dansschool stimuleert en faciliteert dit expliciet. Wat kan hij/zij, en wat is nu de volgende stap om uiteindelijk zo goed mogelijk het doel van die leerling te bereiken? Wat dat doel is, hangt ook weer van allerlei dingen af. Een docent organiseert de hele weg naar dat doel toe, stapje voor stapje, rekening houdend met de persoonlijke leerstijl en behoefte van de leerling en de verschillen ten opzichte van de partner. In groepslessen plaatst hij dit ook binnen het perspectief van de groep en zorgt hij voor differentiatie naar zowel de betere als de mindere beweger.
Een docent schakelt tussen manager van de groep, rolmodel voor de techniek en figuren, coach, en soms zelfs relatietherapeut en mediator voor de heer en dame die samen dansen.
Directeur
Want zakelijk inzicht is ook belangrijk.
Het lijkt zo normaal om een e-mail te sturen en een nette reactie te krijgen. In de praktijk valt dat bij een dansschool vaak vies tegen. Natuurlijk staat een dansdocent vaak les te geven en beantwoordt hij tussendoor geen e-mails, maar duidelijke communicatie is toch wel een basis voor welke onderneming dan ook.
Geen enkele dansschool kan goed draaien als er financiële problemen zijn, de Belastingdienst continu de boekhouding moet onderzoeken of als het inschrijfproces niet soepeltjes verloopt. Wij houden ervan als dingen gewoon netjes en duidelijk zijn. Zo weet iedereen waar ‘ie aan toe is, en zijn er geen problemen.
Een heldere website met bruikbare informatie, een snelle aanmelding en veilige online betaling is dan wel heel fijn. Wat voor een ervaren danser heel erg logisch is, hoeft voor een beginner helemaal niet logisch te zijn. Dat leggen we dus graag gewoon even rustig uit, bijvoorbeeld via ons kenniscentrum.
Ook ons lesprogramma is duidelijk. De groep “docenten” die ik bij “dansers” al even heb aangehaald, heeft vaak niet eens een lesprogramma. Vaak hangt de inhoud van de les dan af van de bui van de persoon voor de groep. Heeft hij/zij in in Rumba? Dan wordt het vandaag Rumba. Ging het te snel, en wil je het herhaald hebben? Dan is het maar hopen dat hij volgende week niet ineens zin heeft in heel iets anders. Ons lesprogramma is een volledige methodische leerlijn van de beginnerscursus tot en met de cursus Goud ster. Door de jaren heen is dat opgesteld, in de praktijk gebruikt, verfijnd, en continu verbeterd tot een solide basis voor jarenlang dansplezier. Heb je een les gemist? Dan kunnen we direct zien welke lesstof nog even bijgespijkerd moet worden. Zo is ook de hele lessenserie netjes georganiseerd. Dat is de kracht van een goede dansschool.
Om onze kwaliteit te waarborgen zijn we ook aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Dansleraren (2015 -2020) en de International Dance Teachers Association (2019 – heden).
De term directeur is wellicht wat zwaar, maar een flinke dosis bedrijfskunde (of gezond boeren verstand, als je er maar even over na wil denken) is echt de basis van een dansschool. Als die basis goed staat, heeft iedereen ook echt de handen vrij om te doen waar ze voor komen: dansen!
Of we die belofte zelf ook waarmaken? Wij denken van wel, maar lees vooral ook de recensies over onze dansschool. Kom gerust naar de gratis proeflessen, en ervaar het zelf.